arv-de-ank-logo-300px 2

Verslag roeiweek in Frankrijk

Geplaatst op 16-08-2023  -  Categorie: Verslagen toertochten  -  Auteur: Kees Huisman

Na een gedegen voorbereiding door Carolien en Paulien,vertrokken we in een gehuurde bus op zaterdag in alle vroegte. Wij namen de botenwagen met 2 wherries van de KNRB naar onze bestemming mee zodat de KNRB niet apart er voor moest rijden.

frankrijk-lr-2Begin van de avond kwamen we aan op onze camping in Morannes aan de Charte, zo’n 35 km boven Angers, waar we twee stacaravans hadden. Daar kregen we een hartelijk welkom van Lucianne en Pieter die  een paar dagen eerder waren vertrokken.

Ook hadden zij al boodschappen gedaan en eten klaargemaakt voor de groep van 10 personen, heerlijk!

Een van de stacaravans had een grote veranda met tafel waar de hele meute kon ontbijten en 's avonds eten. Een quizvraag is: hoeveel pillen werden dagelijks bij het ontbijt genuttigd?

In de wherries kunnen 2 x 4 mensen dus hebben 2 personen bij toerbeurt “landdienst” die de groep naar de boten brengt, boodschappen doet, het eten klaarmaakt en de groep roeiers aan het eind van de dag ook weer ophaalt.

’s Avonds werden de plannen voor de volgende dagetappe gemaakt m.b.v. een waterkaart, het roeiboek met uitgebreide beschrijving over de route uit 2012 en streetview om de mogelijke aanlegplaatsen te ontdekken.

De eerste drie dagen was het grijs weer met af en toe een buitje en zonnetje. We startten wat noordelijker aan de Charte, dus hadden we een lichte stroming mee. De afstanden waren 25 a 30 km die we dagelijks roeiden. Gewapend met een paar flinke boodschappentassen vol met koffie, thee, brood en lekkers worden de roeitochten volbracht. Onderweg werd gekeken waar we konden stoppen voor de lunch wat meestal heel gemakkelijk lukte. Zo’n lunchplek varieerde nogal van een “luxe” gemeentelijke grasveld met goede steigers en banken tot prive landjes of zelfs onder een brug.

frankrijk-lrVoor een enkeling onder ons was de zon af en toe toch wat veel dus moest er zonnebrand gesmeerd worden, naast aangepaste kleding tot en met een fraaie hoed.

Het gebied heeft daar prachtig breed roeiwater, lijkt op de Oude IJssel, veel groen en bij elkaar al gauw 20 ijsvogels waargenomen naast de kwak en enkele andere voor ons aparte vogels. Vrijwel geen pleziervaart en helemaal geen beroepsvaart, wel een behoorlijk aantal kleine sluizen die soms door onszelf bediend moesten worden.

Doordat er slecht weer voorspeld werd voor de woensdag (wind) en donderdag (regen) besloten we die dagen helemaal niet te roeien en er culturele dagen van te maken. De woensdag gingen we naar Angers waar we een wandeling door de stad maakten en de kathedraal bezochten. Na een heerlijke lunch in de vorm van salades, gingen we naar het Chateau d’Angers, volledig ommuurd en een prachtig gebouw met woning voor de gouverneur. Het oudste tapijt ter wereld is er te bewonderen.

De donderdag hebben we chateau Plessis Bourreé bezocht, een kasteel die deels smaakvol is ingericht met de meubels uit de voorbije eeuwen.

De avonden werden opgeluisterd met levendige (…) verhalen van o.a. John (Cyprus) en Pieter (de nachtwacht) die, ondanks de ernstige ondertoon, steevast de lachspieren aan het werk zetten.

Gelukkig konden we op de vrijdag weer volop roeien, via de Charte en La Vieille Maine kwamen we op de Mayenne waar we tegen een lichte stroom tegen moesten oproeien. Onderweg kennisgemaakt met een paar mensen die onze boten de volgende dag zouden overnemen. Voor enkelen onder ons was dat een hernieuwde kennismaking met de mensen van een andere roeivereniging.

Aan het eind van onze tocht gingen de boten de wal op om schoon te maken en op de botenwagen te laden, klaar voor de volgende groep.

Zaterdags weer vroeg in druilerig weer huiswaarts vertrokken.

Carolien en Paulien hartstikke bedankt voor de vlekkeloze organisatie!