arv-de-ank-logo-300px 2

Avontuur bij de Gorchumse Vestingregatta

Geplaatst op 25-04-2024  -  Categorie: Verslagen wedstrijden

Op zondag 7 april hield de Gorchumse Roei & Zeilvereniging de vestingregatta ter ere van haar 100-jarig bestaan. De sportieve tijdrace over 5,3 km op het kanaal van Steenenhoek was een mooie gelegenheid voor veel Ankers om deel te nemen aan wedstrijdroeien - sommigen voor de eerste keer. Drie teams vertrokken op een stralende maar zeer winderige dag naar Gorinchem om kennis te maken met boten die ze konden lenen. Eenmaal in de boten en klaar om te gaan was het een hobbelige rit naar de startlijn over het woelige water, maar iedereen raasde veilig en vol enthousiasme terug, zoals je in elk van hun verslagen kunt lezen.

Dames4*VG-E

team-rikeDe wedstrijd deed de naam helemaal eer aan. Het was alsof we een vesting moesten innemen zo zwaar waren de omstandigheden :). En we hebben wel niet gewonnen maar een overwinning werd het wel ! Hier een kort verslag van de wedstrijd en de weg er naar toe.

In de voorbereiding naar deze wedstrijd zijn we heel luxe door verschillende coaches ondersteund. En die willen we op deze plek natuurlijk noemen: Carolien, Jesse, Rien en Saskia… dank jullie wel voor jullie tips en tricks!!

De tips werden bij de trainingen goed opgepakt: “handen bij elkaar”, “stevig en recht zitten”, en “moeiteloos uitpikken”….de boot lag steeds vaker in balans en liep lekker door! Kortom vol goede moed trokken wij naar vestingstad Gorinchem.

De wedstrijddag
Heerlijk zonnetje maar ….. Ooh die wind en jéetje die golven. We waren net op tijd om bij de heat voor ons de roeiers te zien vechten tegen de golven. Daarbij twee boten van de Ank: de dames gladde vier met Elienke als slag en heel stoer de mixed C4x (Ismael cs) in hun eerste wedstrijd !

We hadden een geleende boot. “Roeit heel lekker” werd ons verteld door een roeister van de Gorcumse. Voor ons was het wel even wennen met houten hendels te roeien. Hadden we nu maar handschoentjes meegenomen (slag Rike was gelukkig wel zo slim geweest).

Vijf en een half kilometer oproeien met wind tegen en golven waarvan we in Doetinchem zouden zeggen “omkeren bij Remmelink”. Het goede nieuws was dat we op de terugweg wind mee zouden hebben. We waren zeker niet de snelste ….

maar wat hebben we goed geroeid….

En hoe mooi bleef Rike het tempo aangeven…

En wat werden we goed aangemoedigd door Nanja die ons stuurde…

En wat hebben we een plezier gehad met elkaar!

Het was een heel avontuur.

Nog even over de organisatie. De Gorcumse RV had de dag goed onder controle (behalve de wind). Er waren veel vrijwilligers om te helpen, heerlijke vlaai om het 100 jarig bestaan te vieren, goede douches en een gezellige band om de dag mee af te sluiten. Bij wat rustigere omstandigheden zeker voor herhaling vatbaar.

Petra (van ploeg Rike, Lonneke, Myriam, Petra en Nanja als stuurvrouw)

Dames4*

team-elienkaIn november 2023 zijn we een nieuw wedstrijdteam gestart. We zijn: Corrie, Helen, Jesse en Nanja. De eerste training was direct een succes. De boot liep mooi en wij ons doel was de Vestingrace in Gorichem op 7 april 2024.  We hebben veel ergometertrainingen gedaan omdat we als gevolg van de weersomstandigheden niet het water op konden.

Uiteindelijk hebben we vier keer samen kunnen trainen, viel Jesse geblesseerd uit en kwam Elienke ons versterken.

Ochtends om 8 uur verzamelen bij de Ank en op weg naar Gorichem.  We konden een boot lenen van de Hertog. Deze boot moesten we nog wel opriggeren en we moesten schoenen passen. Onze leenboot had klikschoenen. Dit is een Shimanosysteem zoals je misschien kent van het fietsen. Onder de schoenzool zit een metalen klikmechaniek welke vastgeklikt wordt op het voetenbord. We vonden het allemaal prettig om met passende schoenen te roeien.

De lucht was stralend blauw en de vlaggen stonden fier in de wind. Tijdens het oproeien hadden we de wind tegen. Onze stuurvrouw Lonneke moest even wennen aan het stuursysteem. Deze boot moest met een hendeltje bestuurd worden. Tijdens het oproeien waren we snel gewend aan de boot. Tijdens de trainingen hebben we de focus gehad op watervrij roeien. Op de Merwede was het niet mogelijk om watervrij te roeien omdat het water te onstuimig was.

De wedstrijd was 5.4 kilometer en die hebben we in een 29 minuten afgelegd. We waren op weg om een boot in te halen en net, echt net voordat we konden inhalen was er een inhaalverbod. Ter hoogte van woonboten en de laatste brug was het inhaalverbod en moesten we langzamer roeien.  Na de brug gingen we over op strong paddle om alsnog de boot voor ons in te halen. De finish was al in zicht en de afstand was te kort om onze concurrent in te halen. Bij de finishlijn werden we aangemoedigd door het team van Rike . Na afloop was het heel gezellig met de andere Ank teams.

We hebben een fijne dag gehad en de wedstrijd was goed georganiseerd.

Corrie

MixC4*VD

team-ismaelOp 7 april jl. hebben we met ons team (Ismael, Jantine, Freddy, Ans en Eli) meegedaan aan de Vestingregatta van de Gorcumse roei- en zeilvereniging.

Ons teamlid Hensky kon niet meedoen vanwege een gebroken duim (maar was heel bij betrokken, lees onder). Gelukkig was Eli op het laatste moment bereid om ons te sturen.

De dag voor de wedstrijd zouden we samen komen om o.a. de Fuut op de botenwagen te brengen. Helaas had Miquel een ongelukje met het uitbrengen van de botenwagen. Gelukkig wist Dorien nog boten te reserveren bij de roeivereniging.

Zondag om 08.00 uur kwamen we samen bij De Ank. Met Ismael als bestuurder, Eli voorin en Jantine, Freddy en Ans achterin. Onderweg hebben we veel gelachen en zijn er persoonlijke verhalen gedeeld (waar ik verder niets over ga vertellen). Uiteindelijk zijn we veilig en wel in Gorcum aangekomen.

Eli had koffie bij zich en een tas vol reserve kleding (misschien uit voorzorg voor het geval we in het water zouden belanden?)

Vanwege het 100 jarig bestaan van de Gorcumse roeivereniging werden we verwend met gebak. Ook voor de vereniging was het de eerste keer dat ze een roeiwedstrijd organiseerden. En wat hebben ze dat goed gedaan!

Ondertussen liep de spanning al wat op. Onze eerste wedstrijd!!!

Uiteindelijk mochten we de boot in. Van het vlot bij de roeivereniging ging het richting Hardinxveld Giessendam over het kanaal van Steenenhoek. Even wat anders dan roeien op de Oude IJssel. We hadden te maken met veel wind en golfslag. Hoog scheren kunnen we nu als de beste.  Bij de start was het wel even een dingetje om met de wind niet in het riet te belanden. Dus we hebben veel gerond, gestreken en gehaald.

En toen werd nummer 26 afgeroepen en mochten we vertrekken. Eli als stuur en Ismael op slag. Rustig vertrokken en langzaam het tempo wat opgevoerd. Vlak na de start haalde een C boot ons met een sneltreinvaart  in. Dat was even demotiverend. Maar ons excuus is dat in die boot alleen maar hele jonge roeiers zaten, en wij zijn natuurlijk al aardig belegen….

De wedstrijd was 5,3 km over het kanaal van Steenenhoek tussen Hardinxveld Giessendam en het vlot van de Gorcumse roeivereniging. Gelukkig hadden we toen wind mee, en hadden wat minder last van golfslag. Onderweg stond Jesse op de brug, die weliswaar vanwege een blessure niet mee kon roeien maar ons wel goed aanmoedigde.

Eli was een fijne stuurvrouw. Een goede opbouw en af en toe stimuleren. Met Ismael op slag konden we het allemaal goed volgen.

Uiteindelijk kwamen we met een tijd van 32,01 heelhuids over de finish. Als eerste geëindigd! Maar dat was niet zo moeilijk want we waren de enige in onze categorie.

De andere twee (gladde) boten van de Ank nr. 18 Elieneke kwam met 25,51 en nr. 36 Rike met 27,11 over de finish.

Na afloop nog wat gedronken om ons succes te vieren. Ook hebben we gepraat met de mensen van de Gorcums vereniging en ze gecomplimenteerd met de organisatie. We hebben ze uitgenodigd om een keer naar Doetinchem te komen, wat ze zeker van plan zijn.

Met zijn allen waren we het erover eens dat het een ontzettend leuke en leerzame dag was, en we ontzettend trots op onszelf zijn.

Op naar de volgende wedstrijd!!!!!

Ans

Dorien nodigde onze C4 ploeg uit, 2 maanden geleden, om mee te doen met de Regatta in Gorcum. We waren als ploeg eigenlijk meteen om , temeer omdat we daarom een mooi trainingsdoel hadden om naartoe te werken. Ook Hans en Dik (onze fijne coaches) sloten hier naadloos op aan.

We zijn een enthousiaste ploeg en roeien met plezier. Kunnen ook serieus zijn hoor, als dit nodig is.

We hebben als eerste het uitlengen uitgeprobeerd , om snel in de wedstrijd te komen. Nog beter beviel ons de intervaltraining, waardoor we meer uithoudingsvermogen kregen. Ondertussen probeerden we ook nog te letten op onze stevige roeihouding  (11u en 1u) en het op tijd klippen, waardoor onze bladen recht het water in gingen. Regelmatig voelden we echt de cadans en kwamen we meer in balans. (soms ook niet hoor hahaha)

Een mooie uitdaging dus voor ons , die uiteindelijk resulteerde in een redelijke tijd voor onze categorie. Het ging ons vooral om de nieuwe ervaring.

Uiteindelijk moest ik helaas vanwege een gebroken duim het stokje voor uitvoering overdragen aan Eli , die mij meer dan goed verving.

Op naar de volgende uitdaging……….we zijn gemotiveerd!